فرانسه - اهمیت زبان فرانسه

  فرانسه : اهمیت زبان فرانسه -

  منابع آموزشی

 

چرا آموختن زبان فرانسه اهمیت دارد؟

بدون شک زبان فرانسه دومین زبان رایج و پرکاربرد در دنیاست، که در بیش از ۱۲ کشور زبان بومی محسوب می­شود و در ۴۵ کشور دیگر، بعنوان زبان دوم تکلم می­شود و در هر ۵ قاره ی جهان، نزدیک به ۳۵۰ میلیون گویش کننده دارد که ۷۵ میلیون از آنها بومی  هستند و ۲۶۳ میلیون دیگر، این زبان رو بعنوان زبان دوم به این زبان صحبت می­کنند.

همچنین فرانسوی، دومین زبان متداول برای یادگیری است و هم اکنون بیش از ۱ میلیون نفر زبان آموز دارد. یادگیری این زبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده  و درسال های اخیر گرایش به این زبان به بیش از ۳ برابر رسیده و درحال گسترش است.

امروزه مهاجرت به فرانسه و کشورهای فرانسوی زبان، از جمله: سوئیس، موناکو، بلژیک، لوکزامبورگ و برخی از استان های کانادا از جمله: کِبِک، اونتاریو، نیوبرانزویک و برخی از ایالات های آمریکا به دلایل مختلف، محبوبیت بسیاری در میان علاقه‌مندان مهاجرت پیدا کردند. اما برای تحصیل و زندگی و یا پیدا کردن موقعیت های شغلی در این کشورها، باید زبان فرانسه رو یاد گرفت.

بسیاری ازافراد، علاقه­مند به یادگیری و پیشرفت­های شغلی و اجتماعی در کشور خود و یا مهاجرت به کشورهای فرانسوی زبان هستند تا بتوانند تحولی در زندگیشان به وجود بیاورند، اما برای چگونگی شروع یادگیری زبان فرانسه تردید دارند، زیرا از روند یادگیری این زبان و همجنین مدت زمان یادگیری بی­اطلاع هستند و با سطوح زبان فرانسه و جزئیاتش آشنایی ندارند.

 

 

رسیدن به هر کدوم از سطوح زبان فرانسه چقدر زمان نیاز دارد؟

به طورکلی یادگیری زبان­های مختلف به عواملی مانند مقدارِ مطالعه، محیط، سطح توانایی یادگیری، هوش و خیلی از موارد دیگر بستگی دارد و زبان فرانسه هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال مدت استانداردی که برای رسیدن به سطوح مختلف لازم است را به طور تقریبی می­توان بیان کرد. البته این زمان، برای افراد با شرایط مختلفی که دارند متغیر می­باشد.

در این نمودار ، تعداد ساعت­های آموزش لازم برای رسیدن به هر یک از سطوح زبان فرانسه ذکر شده و به صورت تقریبی مشخص شده است.

 

 

سطوح زبان فرانسه

« سطح زبان A »

سطح A مربوط به زبان‌آموزان مبتدی است.

سطح مقدماتی به دو دسته تقسیم می‌شود:

سطح زبان A1

این سطح از زبان فرانسه بسیار ابتدایی بوده و در حد گفتگوی روزمره، ارائه مشخصات فردی و احوال‌پرسی است. به افرادی که در این سطح از زبان قرار دارند، به اصطلاح “Beginner” گفته می‌شود. افراد در سطح A1 از زبان فرانسه قادر به درک جملات و اصطلاحات رایج روزمره هستند.

متقاضی میتواند کلمات و عبارات ساده را در خواندن درک کند و حتی قدرت فهم کلمات و عبارات ساده در حین شنیدن را داشته باشد و میتواند خود را معرفی نماید و در موقعیت های بسیار ساده شروع به صحبت کردن کند ، سطح A1 سطح مقدماتی است.

سطح زبان A2

افراد با سطح زبان A2 توانایی درک جملات و عبارات رایج در باب موضوعات پیچیده تر را دارند. 

انتظار می رود متقاضی در این سطح بتواند منوی رستوران ها و بروشورهای تبلیغاتی و تابلوهای آدرس را خوانده و درک کند، حتی در فهمیدن لغات و اصطلاحات پرکاربرد در زمینه هایی مثل خانواده ، محیط کار و خرید قابلیت خود را ارتقاء دهد. فرد متقاضی توانایی نوشتن نامه های کوتاه و ساده غیر رسمی را دارد و می-تواند پیرامون موقعیت های ساده روزمره مثل خانواده ، تحصیل و محیط کار صحبت و مکالمه داشته باشد، سطح A2 سطح مقدماتی است.

« سطح زبان B »

سطح B مربوط به زبان‌آموزان مستقل و بدون نیاز به کمک است.

این سطح ، سطح متوسط زبان فرانسه است.

این سطح نیز به دو دسته تقسیم می‌شود:

سطح زبان B1

سطح زبان B1 معادل سطح “Intermediate” است.

از متقاضی انتظار می رود بتواند اتفاقات پیرامونی خود را توصیف کند و قدرت شنیدن و درک مفهوم اصلی در یک گفتار استاندارد را پیدا کند؛ مثلا اخبار را بطور نسبی متوجه شود. در مهارت نوشتن باید بتواند یک متن ساده در مورد موضوعات اجتماعی ساده را بنویسد و در مسافرت مانند سفر به فرانسه باید بتواند نیازهای اصلی خود را برطرف کند و حتی مکالمه پیرامون علایق شخصی، سرگرمی، رستوران و محیط کار را بخوبی انجام دهد.

سطح زبان B2

این سطح زبان با عنوان “Upper Intermediate” شناخته می‌شود

بعد از پایان سطح B2 افرادی که قصد مهاجرت به فرانسه را دارند می توانند کاملا در موقعیت های متفاوت اجتماعی نیازهای خود را در 4 مهارت برطرف کنند. این سطح متقاضی را قادر می سازد متون ادبی و توصیفی را در حین مطالعه درک کند، می­تواند در کنفرانس و یا یک سخنرانی رسمی با موضوعات متفاوت نکات مهم و کلیدی را براساس مهارت شنیداری خود درک کند. در مهارت نوشتاری این توانایی را پیدا می­کند که به نامه نگاری رسمی و غیر رسمی پرداخته و بتواند درباره موضوعات مورد علاقه خود بنویسد و حتی به نوشتن یک گزارش توصیفی درباره کارش نیز بخوبی بپردازد. در این سطح افراد به راحتی در کشور فرانسه در صحنه های متفاوت اجتماعی می توانند اظهار نظر کنند و حتی پیرامون محاسن و معایب چیزی صحبت کنند.

« سطح زبان C »

سطح C مربوط به افرادی است که در زبان مربوطه بسیار ماهر بوده و حتی می‌توانند آن را تدریس کنند. به این سطح ، سطح پیشرفته زبان فرانسه میگویند.

این سطح نیز به دو دسته تقسیم می‌شود:

سطح زبان C1

سطح زبان C1، سطحی پیشرفته بوده و افراد با این سطح زبان توانایی درک رِنج بسیار گسترده‌ای از موضوعات و متن‌های طولانی و پیچیده‌تر را دارند و معانی و مفاهیم پنهان در متون مختلف را درک می‌کنند. در این سطح متقاضی میتواند متون پیچیده ادبی، فلسفی و علمی را در هنگام مطالعه کاملا درک کند. مهارت شنیداری در انتهای این سطح در حدی است که فرد کاملا اطلاعات مهم خبری را در رادیو و تلویزیون پیرامون موضوعات روز درک کند. متقاضی می تواند یک متن پیچیده تر و حتی یک نامه رسمی با رعایت کامل اصول آن بنویسد و در مهارت مکالمه نیاز های خود را کاملا درک کند و در سفر به فرانسه تقریبا مانند یک فرد بومی صحبت کند.

سطح زبان C2

سطح C2 را می‌توان به عنوان بالاترین سطح زبان در نظر گرفت.

فرد به راحتی می تواند درک کاملی در حین خواندن متون پیشرفته و پیچیده را به زبان فرانسه داشته باشد. او مانند زبان مادری این زبان را در اختیار دارد. مهارت شنیداری به حدی است که متقاضی قدرت درک متن های پیچیده تر را به طور کامل داشته باشد. در مهارت نوشتن باید توانایی به کارگیری دامنه وسیعی از واژگان و ساختارهای زبانی پیشرفته را در زمینه ها و موضوعات گوناگون داشته باشد و در مهارت اسپیکینگ کاملا روان صحبت کرده و بتواند به گفتگو پیرامون موضوعات آشنا و نا آشنا با ایده پردازی کامل پرداخته و به ارائه ادله کافی درباره آن بحث بپردازند.

 

 

مدارک زبان فرانسه

حتما می دانید که زبان فرانسه نیز مانند سایر زبانهای اروپایی دارای سطوح مختلفی می باشد:

 A1/A2_ B1/B2 _C1/C2 که A1 مبتدی ترین سطح وC2  پیشرفته ترین سطح آن است.

شما متناسب با هدفی که دارید می توانید سطح مورد نظر خود را فرا بگیرید و سپس آزمون داده و مدرک آن سطح را اخذ کنید. مدرک های رسمی و معتبر زبان فرانسه  DALF, DELF, TEF, TCFمیباشد که برخی برای مهاجرت و برخی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نیاز است.

مدارک DELF و DALF دیپلم های زبان فرانسه هستند که از سوی وزارت آموزش فرانسه صادر شده و برای ورود به برخی دانشگاه های فرانسوی لازم است و اعتبار آنها دائمی ست. مدارک TEFو TCF برای ادامه تحصیل در برخی دانشگاه ها و مهاجرت به کانادا لازم هستند که دارای مدت اعتبار محدودی هستند.

نکاتی برای ارتقاء سطح زبان فرانسه

از آنجایی‌که یادگیری زبان فرانسه برای برخی افراد بسیار مشکل است، آشنایی با راهکارهایی برای پیشرفت در این زبان بسیار سودمند خواهد بود که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

  • هر روز به زبان فرانسه مطالعه کنید.

اصلاً فرقی نمی‌کند که چه می‌خوانید؛ فقط خواندن متنی به زبان فرانسه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

برای مثال اگر شما به آشپزی علاقه دارید، دستور تهیه غذای موردعلاقه‌تان را به زبان فرانسوی مطالعه کنید.

  • مطالب آموخته شده را در موقعیت های دیگر استفاده کنید.

این روش باعث می شود که مطالب آموخته شده را به صورت عمیق و گسترده بیاموزید.

  • اسامی اشیا را به زبان فرانسه نوشته و بر روی آنها بچسبانید

این روش یکی از راهکارهای بسیار مؤثر برای یادگیری و پیشرفت هر چه سریع‌تر در زبان فرانسه است.

  • به رادیو و موسیقی فرانسوی گوش دهید، فیلم و یا کارتون به زبان فرانسه ببینید.

از آنجایی‌که در زبان فرانسه آنچه می‌شنوید با آنچه که می‌نویسید بسیار متفاوت است، گوش دادن به رادیو و موسیقی فرانسوی را فراموش نکنید؛ زیرا باعث می‌شود که با لهجه و تلفظ افراد فرانسوی زبان، بیش از پیش آشنا شوید.

  • به زبان فرانسه خاطره بنویسید و چت کنید.

نوشتن به زبان فرانسه راهکاری بسیار مناسب برای تقویت سطح زبان‌تان است.

  • برای یادگیری لغات و جنسیت از فلش‌کارت‌های رنگی استفاده کنید.

به خاطر سپردن جنسیت تمامی لغات در زبان فرانسوی، از جمله مهم‌ترین و دشوارترین مراحل یادگیری این زبان بوده و یکی از راه‌های مؤثر برای یادگیری آن، استفاده از فلش‌کارت‌های رنگی است.

  • برنامه «تماشای فیلم فرانسوی» ترتیب دهید.

این راهکار برای افرادی که تماشای فیلم را دوست دارند بسیار مناسب است؛ زیرا باعث آشنایی هرچه بیشتر شما با تلفظ و نحوه استفاده از جملات و اصطلاحات در موقعیت‌های مختلف می‌شود. افرادی که یادگیری زبان فرانسوی را به تازگی شروع کرده‌اند، بهتر است با تماشای کارتون و برنامه‌های کودک فرانسوی شروع کنند زیرا از آنجایی‌که این برنامه‌ها مخصوص کودکان است، کمتر از عبارات دشوار و اصطلاحات سخت استفاده می‌کنند.

  • یک کلمه یا اصطلاح جدید را ۲۴ ساعته تکرار کنید!

اگر از ما بپرسید بهترین و کارآمدترین راه برای یادگیری یک زبان چیست می‌گوییم تکرار، تکرار و تکرار. بعد از یادگیری کلمه و یا اصطلاحی به زبان فرانسوی آن را بسیار تکرار کنید

  • تنظیمات موبایل و کامپیوترخود را به فرانسوی تغییر دهید.

برای کسانی که مدت زمان زیادی را به چک کردن تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر اختصاص می‌دهند، تغییر دادن زبان سیستم به فرانسوی باعث می‌شود که مدت زیادی از روز را با این زبان سر وکار داشته باشند.